Задатки,
здібності, обдарованість у
контексті успішного розвитку особистості
Будь талант,
будь обдарування найбільш проявляється в тому
випадку,
коли створені необхідні умови для його розвитку. Н.С. Лейтіс (психолог,
психофізіології, доктор психологічних наук розробив концепцію дитячої
обдарованості та розвитку здібностей дітей «Психологія
обдарованості дітей і підлітків») підкреслює, що формування і
зростання здібностей завжди відбувається в соціальному середовищі, де виняткові задатки можуть як
розвинутися, так і деградувати.
Суспільству
завжди потрібні обдаровані люди. Завдання сім'ї полягає
в тому, щоб вчасно побачити задатки дитини, завдання ж школи -
підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати грунт для того, щоб
вони були реалізовані. До таких учням, які не задовольняються лише роботою з
підручником (вони читають словники та енциклопедії, вивчають спеціальну
літературу, самостійно поповнюють свої знання в різних областях), необхідний
особливий підхід. У зв'язку з цим до педагога пред'являються підвищені вимоги:
це повинен бути вчитель-дослідник, керівник проектів, людина з інноваційним
стилем мислення, здатний успішно розвиватися сам і допомагати розвиватися
дітям.
ЗАДАТКИ ЗДІБНОСТЕЙ -
анатомо-фізіологічні особливості організму (особливості будови головного мозку,
органів почуттів і руху, властивості нервової системи і т.д.), що є умовою
більш легкого оволодіння ефективними способами діяльності. Задатки мають важливе значення для розвитку
здібностей (наприклад, властивості слухового аналізатора
важливі для музичних здібностей, властивості зорового аналізатора - для
образотворчих здібностей). Але задатки -
тільки одна з умов формування здібностей. Самі по собі вони ніяк ще не
визначають здібностей. Якщо людина навіть з найвидатнішими
задатками не займатиметься відповідною діяльністю, здатності у нього не
розвинуться. Ряд фахівців вважають, що вони передаються у спадок, але це
відбувається не у всіх випадках.
ЗДІБНОСТІ - індивідуально-психологічні особливості, що
відрізняють одну дитину (підлітка) від іншого, від яких залежить можливість
успіху в діяльності. Здібностями
можуть вважатися абсолютно різні вміння, знання та навички. До
них можна віднести такі особливості як абсолютна грамотність, прекрасна
пам'ять, здатність здійснювати миттєвий рахунок в розумі, художні таланти,
відмінні фізичні дані.
ТАЛАНТ - поєднання здібностей, що забезпечують високі досягнення в певному
виді діяльності, що відрізняється принциповою новизною і оригінальністю
підходу.
ОБДАРОВАНІСТЬ - стан і ступінь прояв здібностей дітей і підлітків. Це
системне, що розвивається протягом життя якість психіки, яка визначає
можливість досягнення людиною більш високих (незвичайних, неабияких)
результатів в одному або декількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарованість - потенційний талант, а талант - реалізована
обдарованість .
Ознаки обдарованості - це ті особливості обдарованого учня, які проявляються
в його реальної діяльності і можуть бути оцінені на рівні спостереження за
характером його дій.
У дітей, які
випереджають свій вік, переплетення вікових і власне індивідуальних рис
виявляється найбільш гостро, а то і драматично. Нелегко буває примиритися, коли
ранні успіхи, з якими могла зв'язуватися надія на подальший підйом незвичайних
розумових сил, виявляються переважно виразом вікового етапу розвитку. Показовими
випадки, коли привертають до себе увагу гідності відбуваються за рахунок таких
вікових особливостей, не мають довгострокового значення.
Дуже важливо
своєчасно вловити, не упустити риси відносного сталості індивідуальності у
дітей, які випереджають в розумовому відношенні свій вік. Обдарованість дитини
- це досить стійкі особливості саме індивідуальних прояві неабиякого,
зростаючого з віком інтелекту.
«Обдаровані діти» -
це особливі діти. Завдання педагогів -
зрозуміти таких дітей, спрямувати всі зусилля на те, щоб передати їм свій
досвід і знання. Щоб працювати з обдарованими дітьми, потрібна велика
психологічна підготовка. Педагог повинен розуміти, що ці діти потребують
підтримки з боку дорослих, які покликані навчити їх справлятися з непомірно
завищеними очікуваннями щодо своїх здібностей.
Закінчуючи
свій виступ, я б хотіла процитувати американських педагогів, які займаються з
обдарованими дітьми:
«Обдаровані учні вимагають
талановитого вчителя. Недостатня увага до обдарованих і талановитих дітей - це
неувага до всіх нас. Скільки відкриттів в інтелектуальній сфері та інших сферах
життя ми в зв'язку з цим втратили і продовжуємо втрачати ».
Немає коментарів:
Дописати коментар